Inleiding
Onlangs kreeg ik een boek aangereikt dat de bevriende eigenaar ervan vervulde met een mengelmoes van fascinatie en weerzin. Het heet Battle Hymn of the Tiger Teachers, The Michaela Way (2016), onder eindredactie van Katharine Birbalsingh. Het boek is vernoemd naar het in 2011 wereldwijd ambivalent ontvangen boek van de Chinese jurist en schrijver Amy Chua, Battle Hymn of the Tiger Mother. Dit boek las ik indertijd, en het maakte toen – in vergelijking met de recente leeservaring van het Tiger Teachers boek – weinig in me los. Het gaat over een Chinese moeder die haar kinderen vanuit de liefde voor hen met harde hand opvoedt en hen op velerlei manieren zodanig stretcht dat al hun talenten niet alleen komen bovendrijven, maar ook volledig kunnen worden benut. In de inleiding van het Tiger Teachers boek wordt trots vermeld dat de Michaela Community School (gelegen in de Londense wijk Wembley) dit voorbeeld voor hun leerlingen volgt. Wat inderdaad fascinerend, en bijzonder te loven is, is dat deze middelbare school – die als strengste, meest conservatieve school in Engeland te boek staat – een eliteschool voor de armste en maatschappelijk meest kansloze jongeren beoogt te zijn. Op deze manier wil de school kansengelijkheid mogelijk maken. Ze brengen dit in de praktijk door hun leerlingen zodanig te ‘drillen’ in vakkennis en vaardigheden dat zij aan het einde van hun schoolcarrière minstens evenveel kans hebben om in het hoger onderwijs terecht te komen als jongeren met ouders die hen kunnen helpen met leren, of die een huiswerkinstituut kunnen bekostigen. In die doorstroom slagen ze goed, zo blijkt uit de slagingspercentages die toegang bieden tot een academische studie. Ze hanteren geen selectie aan de poort zoals andere elitescholen dat vaak doen, maar laten de leerlingen het jaar starten met een op militaire wijze vormgegeven bootcamp. Hiermee zet de school meteen de toon met het ontwikkelen van discipline, structuur, het hoogst bereikbare uit jezelf halen, competitie, bestraffing van voor de community ongewenst gedrag, etc.
De volledige pdf-versie van dit artikel vind je hier
0 reacties